dinsdag 8 november 2016

Excellente medewerkers?


Goede medewerkers vinden voor vacatures in de horeca wordt steeds lastiger! Het behouden van medewerkers is bij veel bedrijven ook een probleem aan het worden. Het is voor horecabedrijven tijd om het vinden en behouden van medewerkers hoog op de activiteitenlijst te plaatsen. Het vinden van goede medewerkers kost veel tijd en die tijd is er vaak niet. Het invullen van vacatures krijgt vaak niet de aandacht die nodig is om ze goed in te vullen. De vacature wordt uiteindelijk wel ingevuld maar vaak is de betreffende medewerker weer snel vertrokken. Dan begint het tijdrovende proces van zoeken opnieuw. Hierdoor is de tijd dat een vacature openstaat vaak veel te lang met alle financiƫle en frustrerende consequenties van dien.


Het werven en selecteren van de juiste medewerker wordt zwaar onderschat. Het is ook niet iets wat je er maar even bij doet. Het is gespecialiseerd en tijdrovend werk waar veel bij komt kijken. De meeste horecaondernemers zijn geen recruitment specialist en hebben vaak niet de tijd en de skills om dit goed te doen.

Steeds meer ondernemers laten hun vacatures daarom door een gespecialiseerd bedrijf invullen. In eerste instantie lijkt dat duur maar wanneer je de ondernemers goed voorrekent wat een te lang openstaande vacature kost dan blijkt dat uitbesteden vaak goedkoper is als zelf doen.

Wanneer je daarbij nog het afbreukrisico kwantificeert omdat het recruitementproces niet helemaal goed is doorlopen dan begrijpen ondernemers helemaal dat het handiger is om een vacature door specialisten op dit gebied te laten invullen. 

Het zoeken en interviewen van medewerkers, het maken van arbeidscontracten en het inwerken van nieuwe medewerkers kost veel tijd en dus geld. Wanneer een medewerker dan na korte tijd weer uit dienst gaat dan is dit dus een desinvestering.


Werkgevers moeten zich realiseren dat het aantrekken van de juiste medewerkers belangrijk is maar dat het behouden van deze medewerkers minstens net zo belangrijk is. Om medewerkers te binden zijn meer dingen nodig dan alleen een salarisverhoging want onderzoek heeft uitgewezen dat werknemers in de horeca steeds meer waarde hechten aan loopbaanontwikkeling. De werkdruk, het type werkgever en de flexibiliteit in het werk spelen ook een belangrijke rol bij de tevredenheid van een werknemer.

Door de veranderende opstelling van medewerkers is het hoog tijd voor werkgevers om het anders aan te pakken. Je moet als werkgever veel meer betrokken zijn met wat je medewerkers beweegt. Door regelmatig informeel in gesprek te gaan kom je veel te weten waar je medewerkers tevreden mee kunt houden. Werktijden, vrije dagen, het uitbetalen van overuren en de werkdruk zijn zaken die goed geregeld moeten zijn. Dit zijn namelijk de meest terugkerende onderwerpen die voor onvrede bij een medewerker zorgen.

Aandacht, structuur, een schone omgeving, waardering en het kunnen groeien zijn voor veel medewerkers de belangrijkste punten om de keuze te maken bij een bedrijf te blijven. Investeren in medewerkers zal hoog op de agenda moeten worden gezet want horecabedrijven die dit niet doen zullen steeds meer problemen ondervinden bij het op peil houden van hun personeelsbestand.

Henny van Beek

Ik ben recruiter bij 24People. Mijn horeca ervaring heb ik de afgelopen 20 jaar opgedaan als zelfstandig ondernemer binnen de horeca en als voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland in Den Haag en Zuid Holland. Voor het goed invullen van uw horeca vacatures kunt u mij bellen op 062 234 08 31 of 070 383 43 45

Geen opmerkingen:

Een reactie posten